Cellulite Behandling

Årsaken til cellulitter er uklar. Likevel har man spekulert i om det kan skyldes;

• Hormonelle faktorer: Østrogen, insulin, noradrenalin, thyroideahormoner og prolaktin

• Genetikk: Kjønn, rase, lavt stoffskifte, fettdistribusjon like under huden og nedsatt sirkulasjon.

• Kosthold: For mye fett, karbohydrater eller salt og for lite fiber kan øke sannsynligheten for cellulitter

• Livsstil: Røyk og lite aktivitet synes å være en disponerende faktor.

Det er i hovedsak kvinner (70-90%) som får cellulitter.

Kollagenet som holder fettcellene på plass er svakere og det er også påvist at skillerene mellom hudlagene er svakere slik at vevet i underhuden lettere trenger inn i overhuden. Fett blir liggende mellom stramme fibrøse bindevev som forbinder muskel og hud og sirkulasjonen blir nedsatt. Dermed vil huden bule ut mellom fibrene og lage små hull over de punktene hvor fibrene festes til huden. I tillegg er det påvist at vev med cellulite har større forekomst av vannbindende molekyler enn omkringliggende og uberørt vev. Dette fører til økt væskemengde i vev med cellulite.

Hvilke OMRÅDER kan behandles mot cellulite?

Vanligvis får man cellulitter i hofte- og seteområdet, samt lår, og det oppstår vanligvis etter puberteten.

Vi deler graden av cellulite inn i 4 deler:

Grad 1: Cellulite ikke synlig før man klyper huden mellom fingrene.

Grad 2: Cellulite synlig i avgrensede områder når man står oppreist. Huden kjennes kald i disse områdene og bærer tegn på dårlig sirkulasjon.

Grad 3: Cellulite lett synlig på lår, hofte, sete og/eller mage når man står og ligger. Huden har nedsatt elastisitet og kan være «blålig» i disse områdene pga nedsatt sirkulasjon. Ved å trykke med fingere i disse områdene, vil merkene være synlig en stund etter at man har fjernet fingrene, noe som bekrefter den nedsatte sirkulasjonen.

Grad 4: Cellulite er synlig gjennom klær og svært smertefull ved berøring.

HVORDAN fungerer våre cellulite behandlinger?

Ved cellulitt massasje utfører vi en spesiell massasjeteknikk utviklet spesielt for å bekjempe cellulite. Det er en dyp bindevevsmassasje som er effektiv mot cellulittene fordi den fysisk går inn å “knuser” fettcellene og fettansamlingene, samt setter i gang sirkulasjonen og fjerner oppsamlet væske. I massasjen benytter vi knoker, harde tak og lymfedrenasje. De første behandlingene gjør vondt og de fleste får en del blåmerker. Men etter tre-fire behandlinger er det ikke så smertefullt og man blir heller ikke blå. I et celluliteprogram kan det inngå behandlinger med cellulittmassasje, muskelaktivator og gaiaform. Gaia form er en ikke smertefull cellulitt behandling (les mer) og muskelaktiveringen er en oppstrammende og styrkende behandling av muskelaturen (les mer)

Hvem behandles IKKE?

Behandlingen egner seg ikke for personer med en bakgrunn av nyresykdommer, hepatitt eller annen leversykdom. Vi behandler ikke gravide og ammende, de som har hyperkolesterol, diabetes eller tidligere gjennomgått bypass. Dette gjelder også dem som har fjernet lymfeknuter, har pågående hjerte-karsykdom eller nylig har gjennomgått operasjoner. Vi behandler ikke dem som har implantater av silikon, plast eller metall i behandlingsområde.

HVOR MANGE behandlinger trenger jeg trenger å redusere min cellulite?

Ved konsultasjon vil vi gjøre en analyse og diskutere en behandlingsplan som passer deg for å redusere din cellulite.

Vil behandlingen gjøre VONDT?

Det er meget mulig at du vil oppleve behandlingen som smertefull, men vi tilpasser behandlingen etter hvilken grad av cellulite du har.

Vil behandlingen FJERNE MIN CELLULITE FOR GODT?

Behandlingen vil kunne redusere din cellulite, men den kan ikke fjerne cellulite permanent. Resultatet er også avhengig av andre faktorer som kosthold og livvstil.

Hva bør jeg være oppmerksom på ETTER BEHANDLINGEN?

Drikk rikelig med vann etter en dyp bindevevsmassasje for å skylle ut giftstoffer. Hold deg unna salt og alkohol etter en massasje, som de hemme kroppens evne til å skylle ut giftstoffer. Å spise en time før og etter behandlingen anbefales ikke.

HVOR LANG tid tar behandlingen?

En typisk behandling tar omtrent 20 minutter.

For å se priser, gå til bestill time på avdeling Bergen Hudpleieklinikk Medispa

Dersom du har mer spørsmål eller ønsker mer informasjon kan du ringe oss på 55 13 16 18