Triggerpunktmassasje

Triggerpunktmassasje brukes ofte som en del av behandlingen for å få best mulig resultat ved ulike smertetilstander. Behandlingen kan utføres med klassisk massasje og idrettsmassasje. Behov for dette avgjøres i behandling og tilpasses deretter det aktuelle området.

Triggerpunkter er:

Triggerpunkter er beskrevet som hyperirriterte områder i muskulatur som er tilknyttet følbare, harde og stramme punkter i muskelfibrene. Vi kaller de muskelknuter, et misvisende begrep da en muskel ikke kan slå knute på seg, men den kan bli så stram og anspent at den får et midtpunkt som kjennes ut som en knute. Disse gir ofte smerter i kroppen, vi merker dem spesielt i nakke, skuldre, rygg og hode. Det kan f.eks. føles ut som noen stikker en kniv inn øverst ved skulderbladet, et veldig typisk område for triggerpunkter. Hvis terapeuten ikke har god nok kunnskap om kroppens anatomi og hvilke “refererte smerter” de kan gi, er de lett å overse. Disse behandles med trykk og press rundt og rett på punktene etter at musklene er godt knadd opp.

Triggerpunkter oppleves som:

Triggerpunktsbehandling kan oppleves som ubehagelig der og da, men er utrolig effektivt for å løse opp knuter og spenninger i muskulatur. Massasjeterapeuten er veldig nøye med at man har en åpen dialog underveis slik at man ikke overskrider pasientens smertegrense. Etter 1-2 slike behandlinger er det merkbar forbedring, og mange føler at knutene har sluppet taket. Spesielt de med spenningshodepine har dratt stor nytte av slik behandling